- Kvaliteta fotografija pri visokim ISO vrijednostima
- Velik dinamički raspon
- Jako malo i kvalitetno izrađeno tijelo
- Kvalitetno izrađeni objektivi sa brzim i tihim autofokusom
- Mogućnost korištenja svih Sony i Minolta objektiva preko adaptera
- Tek tri (spora) E-mount objektiva
- Ergonomija i izbornik potpuno prilagođeni početnicima (nepostojanje ili teška dostupnost naprednijih kontrola)
- Nema ugrađene bljeskalice
UVOD
Dolazak Sonyja NEX-C3 nije bio neki spektakularan šok u svijetu fotografije. Bio je očekivan, najviše zahvaljujući curenju glasina sa detaljnim tehničkim podatcima mjesecima prije same najave. O novom NEX-u se pričalo na fotografskim forumima (kao što se sada priča o Alphi 77), i svi su čekali da konačno dođe do te najave u travnju.
Došao je travanj, od najave ništa. Neslužbeno ali vrlo vjerojatno objašnjenje: zbog potresa u Japanu tvrtke poput Sonya imaju ogromnih problema s proizvodnjom. Naime, za proizvodnju senzora potreban je konstantno stabilan dovod električne energije, što Japan nakon potresa nije imao. Kako Sony proizvodi senzore koje pod ugovorom prodaje i drugim proizvođačima, najave novih proizvoda su odgođene dok se situacija ne stabilizira.
Sony NEX-C3 u srpnju dolazi s malim zakašnjenjem, ali zato točno na vrijeme za turiste koji traže novi fotoaparat prije ljetovanja u nekoj dalekoj zemlji. Najznačajnije što donosi je sada već naširoko poznati Sonyev 16.2 megapikselni senzor APS-C veličine. Podsjetimo, taj isti senzor nalazi se u Sonyu SLT-A55 i DSLR-A580 ili u SLT-A35 koji je predstavljen paralelno sa novim NEX-om (ali i u skupim modelima drugih proizvođača poput Pentaxa K-5 ili Nikona D7000). Kako smo nedavno vidjeli u testu Nikona D7000, ovo je trenutno daleko najbolji APS-C senzor na tržištu, dok nekim karakteristikama pobjeđuje većinu Full frame senzora, a dinamički raspon mu je bolji od bilo kojeg senzora na tržištu, uključujući i npr. Srednje formatne trideset tisuća eura skupe Hasselblade.
Kada se takav senzor stavi u aparat koji bi navodno trebao koštati oko četiri tisuće kuna sa kit objektivom (prodaja kreće u drugoj polovici srpnja), i to u trenutno najmanje mirrorless kućište na tržištu, očito je da Sony potencijalno ima još jedan pobjednički aparat.
Sony NEX-C3
KONKURENCIJA
Najočitija konkurencija novom NEX-u su naravno mirrorles aparati drugih proizvođača. Olympus je tu sa modelom EPL-2 koji u odnosu na NEX-C3 najznačajnije nudi ugrađenu bljeskalicu te stabilizaciju slike na samom senzoru (čime su automatski svi objektivi stabilizirani). Prednost Sonya je manje tijelo te mnogo kvalitetniji (i fizički veći) senzor. Također, s preporučenom cijenom od 4.599 kuna za kombinaciju s 14-22mm kit objektivom, Olympus je nešto skuplji nego će Sony vjerojatno biti.
Panasonic je niti tjedan dana nakon predstavljanja novog NEX-a izašao sa svojim kandidatom za utrku: modelom GF3. Iako se temelji na istom senzoru kao i njegov prethodnik GF2, GF3 ima novi Panasonicov trojezgreni Venus procesor koji omogućava trenutno najbrži autofokus kod mirrorless modela (što im je u odnosu na D-SLR jedna od najvećih mana). Također kao i Olympus nudi ugrađenu bljeskalicu, ali nema stabilizacije slike na senzoru, dok je senzor iste veličine i slične kvalitete kao u Olympusu, dakle miljama daleko iza Sonya. Također, Panasonic kao ni Olympus ne nudi pokretni zaslon koji je kod Sonya standard.
Kako Pentax tek treba najaviti svoje mirrorless modele, a iz Canona i Nikona ni najava još nije na vidiku, na prvi pogled Sony prilično dobro stoji na ovom tržištu.
No, malo manje očita konkurencija novom NEX-u su premium kompakti, i to u prvom redu Olympus XZ-1 kojeg smo također nedavno testirali. Na prvi pogled prednost Sonya samo zbog senzora i izmjenjivih objektiva je tolika da premium kompakti uopće nisu konkurencija. Ali, Sonyevi objektivi su trenutno jako spori, npr. 18-55 kit počinje na f/3.5, dok ugrađeni objektiv na Olympusu počinje na fantastičnih f/1.8.
To je nekoliko blendi razlike, što znači da za jednaku ekspoziciju na Sonyu morate dizati ISO, što njegov senzor lako može spustiti na razinu onog iz XZ-1 pri baznom ISO-u.
Također, objektiv u XZ-1 pokriva jako iskoristivi raspon od 28 – 112 mm pa većina korisnika neće ni imati potrebe za širim ili dužim objektivima, a tijelo je zbog mnogo manjeg senzora po veličini na razini Sonyevog dok je cijena niža.
KAKO SMO TESTIRALI?
Budući da još nije u prodaji a za njim vlada ogromna potražnja, Sony NEX-C3 smo na testu imali nekoliko dana, ali smo ga uspjeli provesti kroz sve standardne testove.
Tu su naši standardni studijski i noćni snimci pri visokim ISO uvjetima, a kako se NEX ponaša u praksi u uvjetima sa malo svjetla provjerili smo snimajući otvaranje izložbe fotografa Damira Hoyke.
Provjerili smo i kako radi NEX-ov sustav optimiziranja dinamičkog raspona, kao i HDR funkcija te snimanje panorame.
Tu je i snimanje videa, a pomalo iznenađujuće, NEX se snašao čak i na području kojem definitivno nije namijenjen: profesionalnom snimanju reklame za časopis Citymagazine. NEX-C3 smo usporedili sa modelom koji direktno nasljeđuje – NEX-om 3, a u usporedbi s visokim ISO-om smo ubacili i Nikon D7000 koji mu nije konkurencija, ali koristi potpuno isti senzor u aparatu puno više klase.
KARAKTERISTIKE
- Tip aparata: EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lenses)
- Dimenzije: 110 x 60 x 33 mm
- Težina: 225 grama
- Senzor: 16.2 MP (4912 x 3264), APS-C tip (23.4 x 15.6 mm) CMOS senzor, ISO osjetljivost (Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800
- Auto fokus: Contrast Detect (sensor), Multi-area, Selective single-point, Single, Continuous, Live View
- Manualni fokus: Da
- Ugrađena bljeskalica: 12 m dosega
- Buffer (međuspremnik uzastopnog snimanja): 2.5 ili 5.5 fps
- Video: HD (720p) – 1280 x 720 (30 fps), 640 x 480 (30 fps)
- Memorija: SD/ SDHC/SDXC, Memory Stick Pro Duo/ Pro-HG Duo
- Povezivanje: USB 2.0 (480Mbit/sec), HDMI Mini
- Zaslon: 3.0" (7.5 cm), 920.000 piksela
- Baterija: Lithium-Ion NP-FW50
ZAŠTO KUPITI?
- Odlično ponašanje pri visokim ISO vrijednostima
- Ogroman dinamički raspon
- Jako malo i kvalitetno izrađeno tijelo
- Kvalitetno izrađeni objektivi sa brzim i tihim autofokusom
- Mogućnost korištenja svih Sony i Minolta objektiva preko adaptera
- Peaking kao pomoć pri fokusiranju za objektive bez ugrađenog AF motora
ZAŠTO NE KUPITI?
- Tek tri (spora) E-mount objektiva
- Malo tijelo (opet)
- Ergonomija i menu potpuno prilagođeni početnicima
- Teško dostupne napredne kontrole
- Nema ugrađene bljeskalice
PAKIRANJE I OPREMA
Kako NEX-C3 na tržište dolazi tek u drugoj polovici srpnja, na test smo ga dobili bez standardne kutije. Ali ako je suditi po dosadašnjim Sonyevim modelima, sadržaj kutije će biti uobičajen: tijelo aparata, objektiv, USB kabel, punjač, te specifično za NEX mali eksterni blic koji nadomješta nedostatak onog ugrađenog, a koji smo dobili zajedno sa aparatom.
TIJELO
Sony je već sa NEX-om 5 otišao u ekstreme guranja velikog APS-C senzora u maleno tijelo, a sa C3 je taj trend samo nastavljen. Nevjerojatno, ali NEX-C3 je manji čak i od NEX-a 5. Tijelo je za naš ukus odlično dizajnirano, u kombinaciji srebrnog metala i kvalitetne crne plastike. Manje tijelo sa sobom donosi i nove probleme s ergonomijom: u sveopćem trendu grip je smanjen a gumb za okidanje pomaknut unatrag u odnosu na NEX-5, što znatno otežava rukovanje aparatom.
Broj vanjskih kontrola ostaje jako malen (samo dvije tipke uz standardni kotačić plus tipka za snimanje videa), a Sony se (još) nije odlučio na ugradnju touchscreen zaslona kao recimo Panasonic kod svojih modela. Zbog smanjivanja veličine aparata SD kartica više ne dijeli utor sa baterijom već dobija zaseban utor na sredini aparata, što znači da je nećete moći mijenjati dok držite NEX-C3 na stativu.
Očito je da Sony s ovim modelom cilja na amaterske fotografe koji žele samo odličnu kvalitetu fotografija bez da nauče koristiti naprednije funkcije aparata. Kako se ono “C” u “C3” odnosi na “Compact”, zanimljiva je spekulacija da Sony zapravo dijeli NEX u dvije linije: C3 je prvi model u “kompaktnoj” liniji namijenjenoj početnicima, dok bi NEX-7 koji prema nekim glasinama dolazi u srpnju trebao biti model namijenjen više profesionalno okrenutim fotografima te naprednim amaterima. Jedino to bi moglo opravdati nedostatak elektroničkog tražila makar kao opcije u NEX sustavu, jer za imalo ozbiljniju upotrebu držanje NEX-a u stilu običnog kompakta drastično smanjuje upotrebljivost.
OBJEKTIVI
Uz nepostojanje modela namijenjenih naprednijim fotografima, objektivi su trenutno daleko najveća mana cijelog NEX sustava. Paralelno sa NEX-C3 Sony je predstavio novi 30mm makro objektiv, s njim se broj E-mount objektiva penje na točno četiri komada. Tu je standardni 18-55mm kit objektiv te 16mm pancake, koji u odnosu na pancake objektive drugih proizvođača baš i nije premalen. Postoji i 18-200mm superzum, ali njegova cijena je cijelih 6.099kn.
Što se zapravo događa – s jedne strane Sony uspijeva veliki APS-C senzor ugurati u nevjerojatno malena tijela. S druge strane objektivi koji moraju “crtati” po tom senzoru su mehanički sklopovi koji jednostavno ne mogu biti maleni.
Kako je f broj (tj. brzina objektiva) zapravo preračunati maksimalni otvor blende u odnosu na fokalnu daljinu, to jednostavno postavlja fizička ograničenja pred Sonyeve mehaničare. Ako npr. želite imati standardni brzi 70-200mm f/2.8 objektiv, njegov maksimalni otvor blende je 200mm podijeljeno sa 2.8 = 71,43mm. Dakle, objektiv mora biti širok preko 7 centimetara, i dug preko 20cm (tj. 200mm).
Kako Sony uz to E-mount objektive izrađuje jako kvalitetno (od metala) i u njih stavlja brze i tihe autofokus motore (svjetlosnim godinama bolje od katastrofalnih SAM motora u jeftinim alpha objektivima) – objektivi jednostavno ne mogu pratiti male dimenzije tijela.
Kako smo već napisali u vijesti o Sony glasinama (kojih se dio sa ovim NEX-om potvrdio), Sony za ovu i sljedeću godinu sprema niz novih E-mount objektiva:
- 50mm f/1.8 - 30mm macro
- Zeissov 24mm f/1.7
- Standardni telefoto (vjerojatno 55 – 200mm)
- Sony G standardni zum
- Širokokutni zum
Kao što vidimo, 30mm macro je izišao sa NEX-om C3, ali od ostalih objektiva ni traga ni glasa. Zbog svega ovoga, za uspješnu budućnost NEX sustava jedna stvar je vrlo jasna: Sony mora proizvesti brze E-mount objektive, koji bi zbog držanja dimenzija u razumnim okvirima morali biti primeovi. Naravno, tu je još uvijek mogućnost korištenja svih Alpha i Minolta objektiva preko adaptera LA-EA1.
Ako vaš Alpha objektiv ima ugrađeni autofokusni motor, tada će autofokus raditi i na NEX-u, što trenutno čini razumnim (iako zbog SAM motora bučnim) kombinaciju NEX-a sa 50mm f/1.8 SAM objektiva.
Bez autofokusa je moguće spojiti bilo koji kompatibilni objektiv, a mi smo na NEX stavili popularni Minoltin 70-210mm f/4 “beercan”, što je očito potpuno neiskoristiva kombinacija.
LCD ZASLON, MEMORIJA, BATERIJA
NEX-C3 nastavlja Sonyev trend odličnih LCD zaslona sa 921 tisućom piksela i tri inča zaslon na novom NEX-u je u samom vrhu, iako je zbog dimenzija aparata laganog wide formata tako da dio ekrana kod snimanja standardnih fotografija formata 3:2 ostaje neiskorišten. Zaslon je u standardnoj Sonyevoj tradiciji zakretni prema dolje i prema gore, ali ne i sa strane, što bi trebalo biti drugačije na Alphi 77. NEX-C3 koristi SD kartice koje lagano osvajaju čak i „profi“ tržište na kojem su do sada vladale još uvijek nešto brže CF kartice. Novi NEX naravno podržava najnovije SDHC i SDXC formate, dok još uvijek možete koristiti i Sonyeve MS Pro duo kartice. Baterija nije mijenjana u odnosu na prijašnje NEX-ove (litij-ionska NP-FW50), što hvalimo s obzirom na smanjivanje veličine tijela. Prema CIPA standardu C3 s njom može snimiti 400 fotografija uz jedno punjenje, što se i potvrdilo našim testiranjem.
IZBORNIK
Nakon predstavljanja prvih NEX aparata najveće zamjerke upućivane su neintuitivnom izborniku po kojem je dolaženje do naprednijih funkcija bilo teže ne u odnosu na konkurentske mirrorless aparate već i na većinu naprednih kompakata. Nedugo nakon toga Sony je izdao firmware update kojim je snalaženje po izborniku znatno olakšano, ali je još uvijek bilo lošije riješeno nego u Olympusovim ili posebno Panasonicovim mirrorless aparatima.
Sa NEX-om C3 zato dolazi dodatno unaprijeđeni izbornik, koji će kroz firmware update biti dostupan i za NEX-3 i 5 modele. Što nam novog donosi taj unaprijeđeni izbornik? Praktički ništa, većina stvari je nepromijenjena, a neke sitnice su čak i lošije. Izbornik je još uvijek podijeljen u šest osnovnih cjelina, i ako želite na brzinu promijeniti ISO vrijednost, morate prvo kliknuti na "Menu", pa otići do "Brightness/Color" kategorije (što su ekspozicija i balans bijele boje prevedeni na početnički riječnik), pa unutra naći izbornik ISO vrijednosti, i tek tada dobijete kotačić na kojem ISO konačno možete mijenjati.
Još gore, u "starom" izborniku nakon ovoga bi kod pritiskanja gumba unutar kotačića ponovno dobili izbornik ISO vrijednosti, no sada se kotačić vraća na "defaultno" mijenjanje moda snimanja.
Ali, postoji i druga strana medalje, a to je onaj „C“ iz naziva novog NEX-a. Ako Sony stvarno misli NEX sustav podijeliti na dvije linije proizvoda, onda NEX-C3 ide u onu namijenjenu početnicima koji teško da će ikada tražiti kako se u izborniku mijenja ISO vrijednost. Za takve korisnike, NEX-ov izbornik je jako intuitivan i lak za snalaženje, dok im nazivi poput „Color“ umjesto „White balance“ dodatno olakšavaju snalaženje. Dakle, je li izbornik u NEX-u C3 dobar ili loš ovisi primarno o tome za što ga i kako uopće mislite koristiti.
DINAMIČKI RASPON, HDR
Kao što smo već spomenuli, NEX-C3 koristi isti Sonyev senzor koji je već dokazan kroz brojne fotoaparate kao trenutno najbolji APS-C senzor na tržištu. A kao što smo vidjeli (i) kod testa Nikona D7000, ovaj senzor najviše briljira upravo pri dinamičkom rasponu, koji je trenutno među najboljima na tržištu, čak i kad u usporedbu ubacite fullframe i srednjeformatne aparate. Ako vam to nije dosta, NEX-C3 ima danas već uobičajeni sustav povećavanja dinamičkog raspona, koji se kod Sonya zove "Dynamic Range Optimizer". Na raspolaganju je pet različitih nivoa sustava (lvl 1 – lvl 5), te naravno „off“ i „auto“ opcije. Kako to izgleda u praksi provjerili smo u Oktogonu:
Ako vam ni DRO sustav nije dovoljan, NEX-C3 nudi i HDR funkciju. Za one koji ne znaju, HDR je skraćenica za „High Dynamic Range“ i funkcionira tako da fotoaparat napravi više ekspozicija za istu fotografiju (najmanje jedna pod i jedna preeksponirana) i spoji ih u jednu fotografiju. Kako preeksponirana slika ima detalje u tamnim područjima i „spaljene“ svijetle tonove, a podeksponirana obrnuto, kombinirana fotografija daje puni raspon tonova na cijeloj slici. NEX-C3 radi HDR sa rasponom od jedne do šest blendi, na prva dva nivoa radi dvije ekspozicije a kasnije tri. U praksi smo to provjerili na istom mjestu kao i DRO sustav.
Kako su i HDR i DRO sustavi kod NEX-a C3 izgledali prilično moćno, provjerili smo i kako rade u malo manje kontrastnoj situaciji od Oktogona – u Zagrebačkoj katedrali.
PANORAMSKA FUNKCIJA
Snimanje panorame nije ništa novo ni za NEX sustav ni za fotoaparate općenito, ali je jako dobrodošla opcija. Ono što se nekada moglo raditi samo u Photoshopu sada aparat radi automatski: izaberete na NEX-u opciju panoramskog snimanja, pritisnete okidač i pomičete aparat u smjeru strelice. Razlika u odnosu na kompaktne fotoaparate je to što NEX ne snima video iz kojeg izvlači panoramu već snima seriju pravih fotografija koje onda softverski spaja u jednu. Zato je potrebno malo vježbe da bi se „uhvatila“ potrebna brzina pomicanja aparata, ali to je nešto na što se brzo naviknete. Rezultat je panoramska fotografija dimenzija 12416x1856 piksela, koju onda na kompjuteru možete „kropati“ na željenu širinu.
PEAKING MODE
Jedna od novosti kod C3 je pomoć pri fokusiranju sa „starim“ objektivima bez ugrađenog autofokus motora, prilično inovativni „peaking mode“. Naime, ako uključite peaking mode i pokušate ručno fokusirati, NEX-C3 detektira koje je područje fotografije u fokusu i preko njega poslaže točkice u određenoj boji (nekoliko osnovnih je dano na izbor). Ovo bi mogla biti jako korisna funkcija, a kako radi u praksi provjerili smo sa Minoltom 17-210mm:
ISO TEST
Fotografiranje pri visokim ISO vrijednostima je dugo vremena bila Sonyeva boljka u odnosu na konurenciju, ali u zadnje dvije godine Sony je predstavio nekoliko novih senzora koji su na tom polju itekako ispravili situaciju. Budući da se senzor ugrađen u NEX-C3 u drugim fotoaparatima pokazao fenomenalnim baš kod fotografiranja sa visokim ISO-om, od njega smo očekivali značajan napredak u odnosu na prethodnika, NEX-3. Na žalost, kako je NEX-C3 potpuno novi fotoaparat za kojeg još ne postoji Adobeova podrška, trenutno njegove raw file-ove ne možete otvoriti u Lightroomu ili Photoshopu koje standardno koristimo pri obradi. Tako u ovom testu imamo usporedbu NEX-a C3 u JPEG-u sa NEX-om 3, a tu smo ubacili i fotografije snimljene Nikonom D7000, da bi vidjeli radi li isti senzor u puno skupljem aparatu drugog proizvođača bolji posao.
Da bi potvrdili funkcionira li ovo u praksi, napravili smo i seriju noćnih snimki:
Još jednom, veoma visoka očekivanja su potpuno ispunjena. Fotografije na ISO 1600 su savršeno oštre, a upotrebljive su do ISO 6400.
ISO TEST – U PRAKSI
Na žalost, svi ovi odlični rezultati padaju u vodu kada se nalazite u tipičnoj situaciji sa slabim svjetlom, u kojoj nemate stativ koji smo mi koristili za testne fotografije. NEX-C3 smo testirali na otvaranju izložbe fotografa Damira Hoyke pod imenom „Dnevnik“. Zatvoreni prostor sa malo svjetla je poslužio kao savršeni test mogućnosti NEX-a C3, a rezultati nas baš i nisu oduševili.
SNIMANJE VIDEA
A nelogičnosti se nastavljaju i kod snimanja videa. Iz nekog razloga NEX-C3 snima video samo u 720p, iako ima senzor koji je dokazano sposoban snimati u Full HD formatu, tj. 1080p. Sumnjamo da je bilo fizički teško ubaciti Full HD snimanje u NEX-C3 ili da bi to značajno podiglo cijenu. Vjerojatnija opcija je to da Sony softverski ograničava jeftinije fotoaparate, a budući da je C3 početnički model dobija samo 720p snimanje videa. Drugim riječima, Sony igra prljavo. Kad smo to rekli, u praksi je kvaliteta videa snimljenog sa NEX-om C3 na vrlo visokoj razini, a kako se vidi iz priloženog videa ni snimanje zvuka značajno ne zaostaje.
GALERIJA
ZAKLJUČAK
Sony NEX-C3 je ili gotovo savršen ili prilično manjkav fotoaparat – ovisno o tome kako ga mislite koristiti i kako Sony planira nadograđivati NEX sustav u budućnosti.
Prema svemu viđenom, jasno je da je C3 unatoč fenomenalnom senzoru aparat prije svega namijenjen početnicima i amaterima, koji se neće opterećivati teško dostupnim naprednim funckijama u izborniku ili nedostatkom elektroničkog tražila. Ako želite aparat aparat koji je praktički point-&-shoot a niste spremni na nikakve kompromise kod kvalitete slike, Sony NEX-C3 je savršen aparat za vas.
Ako, s druge strane, želite koristiti napredne funkcije i malo više se pozabaviti učenjem o fotografiji, sa C3 to možete raditi, ali uz mnogo kompromisa. Pitanje je kamo Sony cilja sa razvojem NEX sustava – ako u srpnju dočekamo najavu NEX-7 koji bi trebao biti namijenjen naprednijim korisnicima, onda će cijeli NEX sustav imati itekako više smisla.
Uz to, po treći put ponavljamo da je apsolutno kritično za Sony da počne izbacivati na tržište brze prime objektive, te općenito da proširi E-mount sustav. Do tada, prednost odličnog senzora pri visokom ISO-u zbog sporih objektiva pada u vodu.
-
Naziv:Sony NEX-C3
-
Dimenzije:110 x 60 x 33 mm
-
Težina:225 grama
-
Dijagonala i rezolucija:3 inča, 920,000 točaka
-
Tip i kapacitet:Li-Ion, 1020 mAh
-
Broj okidanja (CIPA standard):400
-
Megapiksela:16,2
-
RAW format:Da
-
Stabilizacija:Ne
-
Kontinuirano okidanje:5,5 fps
-
Tip:Izmijenjivi, Sony E-mount
-
Rezolucija (fps):1280x720 (30 fps)
-
AF točaka:25